Drucken

T. Becker 

Begabungsförderung im modernen Englisch-Unterricht

Im Folgenden finden Sie Anregungen für die Gestaltung eines Englischunterrichts, der ermöglicht auch den Potentialen besonders Begabter bzw. Hochbegabter zu entsprechen und deren spezifischen Bedürfnissen gerecht zu werden.

 

I. Grundsätzliches

 

II. Förderelemente

 

III. Eigenverantwortliches Lernen

 

IV. Aufgabenformate

Als Grundlage empfehlen sich in erster Linie offene, handlungsorientierte Aufgabenformate im Sinne des task-based approaches, bei dem sich die Schüler mit lebensnahen Problemstellungen auseinandersetzen und sowohl eigene Herangehensweisen entwickeln als auch persönliche Lösungsvorschläge erarbeiten müssen. 

Dies beinhaltet auf den Sekundarstufen beispielsweise Aufgabenelemente wie: breaking down problems into separate factors, comparing and contrasting concrete examples, explaining cause and effect relationships, considering various sides of an issue, giving considered opinion etc.

Nachfolgend konkrete Beispiele für Möglichkeiten, einer Förderung hochbegabter Schüler anhand von komplexen, mehrteiligen Aufgabenstellungen, die sich in Anlehnung, Ergänzung oder Vertiefung einer laufenden Unterrichtsarbeit ab der 10. Jahrgangsstufe ergeben könnten.

Beispiel 1

Climate Change

Your task is to do a little survey on climate change. Do research on the Internet or use other available sources and examine the positions taken by scientists or others. Compare and contrast the main lines of argument to be able to make a statement on this phenomenon. Try to convince your fellow students of your opinion.

 
Beispiel 2

Our twin town

Your task is to find out about the lives of young people in your twin town. In order to get authentic individual answers you have to contact students from local schools and conduct interviews with them over the phone or by using email. Make a questionnaire and think of questions that help you to understand their way of life and to see what is of importance to them. Group the responses and prepare a thought-provoking summary.

 
Beispiel 3

Taking Facebook seriously

In the current refugee crisis there has been a surge of hateful racist postings in social media networks around the globe. In general, Facebook, for example, is quick to eliminate sensitive and provocative content, but it still does not remove posts expressing hostility. You are critical of Facebook's approach and want to design a campaign for your fellow students: “Protecting Freedom of Speech”. Do research and collect relevant information. Look for reliable materials and think of ways to arouse the interest of your target group. In addition, make suggestions of how to deal with the problem effectively.